top of page
앵커1

Prelude : Arnolds Andersons

(웹 게시용) 아놀즈 앤더슨 Prelude 전시 포스터.png

《Prelude : Arnolds Andersons》 

본 전시는 런던과 리가(Riga)를 기반으로 활발히 활동하고 있는 라트비아 출신 아티스트, 아놀즈 앤더슨(Arnolds Andersons)의 아시아 최초 개인전이다. 전시 타이틀은 ‘빗방울 전주곡’으로 잘 알려진 쇼팽의 <“Raindrop”. The Prelude, Op. 28, No.15>에서 영감을 받아 그려진 작품 <빗방울 전주곡 Raindrop Prelude>(2021)에서 착안했다. 

뛰어난 피아니스트이자 작곡가였던 쇼팽은 연상의 여류문인, 조르주 상드(George Sand, 1804-1876)와 사랑에 빠져, 1838년 함께 스페인의 마요르카 섬 해변가에 위치한 발데모사 수도원에 머물렀다. 고립된 섬, 적막한 수도원에서 서로만을 바라보았던 둘의 도피 생활은 끊임없이 내리는 비바람으로 둘러 쌓여 있었으며, 쇼팽은 이를 음악으로 녹여냈다. 왼손과 오른손을 옮겨 다니며 집요하리만치 계속되는 A플랫의 음이 마치 빗방울을 닮아 ‘빗방울 전주곡’ 이라는 제목이 붙은 이 곡에서 아놀즈 앤더슨이 발견한 것은 누구도 아닌 바로 그림을 그리는 자신이었다. 방금까지 자신이 연주하던 피아노의 깊은 곳을 들여다보는 나체의 남자는 붓을 내려놓고 작품을 바라봄과 동시에 자신의 심연을 들여다보는 작가 자신이다.

 

“무대 위, 한 남자가 피아노 건반 안쪽을 보고 있다. 악기와 완전하게 한 몸이 되기를 원하기라도 하듯, 순수한 나체로 피아노 앞에 선 남자는 이제 음악 그 자체가 되기를 열망한다.”

_ 아놀즈 앤더슨

 

작가의 작품 속 강렬한 색감, 그래픽화 된 공간 그리고 뒤틀린 신체 묘사는 작가 자신이 포스트 소비에트 이후 사회에서 젊은 동성애자로 살아가며 느꼈던 거부감과 배신감이 투영된 것이다. 그러나 그의 작품은 단순히 혐오감과 부정적인 감정을 넘어 예술로 승화되고 회복된 상태의 정신을 상징적으로 나타내는데, 이는 가령 절제된 화면 구성과 극적인 색채의 대비, 그리고 고대 그리스의 조각상처럼 표현된 인물들을 통해 유추할 수 있다. 그의 작품 전반을 지배하는 '멜랑콜리(Melancholy)'*의 우울함과 상실감은 검은색과 회색 빛으로부터 시작하여 강렬한 원색 계열의 색으로 도달하고, 대리석으로 굳어진 조각상에서 부드러운 살을 가진 인간의 육체로 이어지며 환한 예술의 빛으로 승화된다.

 

어떤 시대에나 다수가 인정하는 모범을 따르지 않을 때는 혹독한 비판이 따르기 마련이다. 조르주 상드와 쇼팽의 나이 차이를 극복한 사랑, 그리고 음악을 통해 자신의 세상을 드러내고자 고군분투했던 쇼팽의 열망은 아놀즈 앤더슨의 작품이자 본 전시의 제목인 <프렐류드 Prelude>로 이어지며, 그의 작품들은 비판과 질타를 넘어서는 인간의 숭고한 신념을 보여준다. 그의 작품에서는 사람을 여성 또는 남성으로 구분하지 않고 정체성이나 성적 지향을 개의치 않으며 인간 그 자체를 사랑하는 것을 의미하는 범성애(汎性愛, Pansexuality)적 태도를 엿볼 수 있다. 본 전시를 통해 다양한 사랑의 단상에 대해 고민하며, 열린 마음으로 차별 없는 세상에 대해 생각하는 기회가 되길 희망한다.

 

꽃을 꺾기 위해 가시에 찔리듯

사랑을 얻기 위해

내 영혼의 상처를 견뎌낸다

상처받기 위해 사랑하는게 아니라

사랑하기 위해 상처받는 것이므로

 

_ 조르주 상드 <상처>

 

*고대 그리스의 의학 용어로 부터 유래했다. '검은(melas)' '담즙(chole)'이라는 뜻으로, 인간의 몸을 이루고 있는 4가지 색의 체액(붉은색, 노란색, 검은색, 흰색) 중 우울함과 상실감을 불러일으키는 검은 담즙을 의미하는 것이다

 

 

Art Corner H is pleased to present Prelude, Arnolds Andersons’(b.1991, based UK and Latvia) first solo exhibition in Asia. The title comes from the name of the artist's artwork <Raindrop Prelude> (2021) that is inspired by <Prelude No. 15 in D-flat Major, Op. 28 ‘Raindrop’> of Chopin. An outstanding pianist and composer, Chopin fell in love with a French novelist, George Sand (1804-1876), and in 1838 they moved to the monastery of Valldemossa on Majorca island in Spain. On an isolated island, in a deserted monastery, with nothing but each other to look at, their life of seclusion was punctuated by constant rain and wind, which Chopin captured in his music.

‘Raindrop Prelude’ titled because of the way the notes of A-flat resembled raindrops as they switched relentlessly between the left and right hands, that Arnolds Andersons found no one else, but himself. The naked man peering into the depths of the piano he had just been playing is the artist himself, who lays down his brush and look at the work, and at the same time looks into his own abyss.

“On stage, a man stares at the inside of the piano keys. Just as he wants to be completely at one with the instrument, the man standing before the piano in pure nakedness now aspires to be the music itself.

 _ Arnolds Andersons

The intense colours, graphic spaces and distorted depictions of the body in his work are a reflection of the rejection and betrayal he felt as a young homosexual in Post-Soviet society. However, his work goes beyond mere disgust and negative emotions to symbolically represent a restored state of mind that is sublimated and restored through art, as evidenced by the restrained composition, dramatic colour contrasts, and figures that resemble ancient Greek statues. ‘Melancholy’* which is the sense of depression and loss that dominates in his work is sublimated by the bright light of his art. Starting from black and gray, it reaches intense primary colors, and the hard marble statue transforms into a soft-skinned human being, illustrating the process of sublimation.

In his work, we can see a glimpse of pansexuality, an attitude that does not classify people as female or male, but rather loves people for who they are, regardless of their identity or sexual orientation.The concept of pansexuality, presented at the beginning of the 20th century, is constantly being studied and expanded within the scope of cultural studies. On the other hand, in any era, there is always harsh criticism when one does not follow a discipline that is recognized by the majority. Though publicly criticized in his own time, Georges Sand was Chopin's soul mate and muse, and undoubtedly a major influence on his artistry.

Through this exhibition, the viewers will be able to recognize various forms of love and think about a world without discrimination with an open heart.

 

Pour battre une épine coincée dans la même boîte fleurs

L’amour pour obtenir

Pour supporter les plaies de mon âme

Ce n’est pas l’amour pour les groupes vulnérables

Ça fait mal d’aimer ainsi.

_ George Sand <Blessure>

 

*Derived from an ancient Greek medical term. It means "black" (melas) and "bile" (chole), referring to the four coloured fluids that make up the human body (red, yellow, black, and white), with black bile evoking feelings of melancholy and loss.

Exhibition Details

01 JUN - 08 JULY 2023

앵커 2

Artist

Arnolds Andersons

Contact

앵커 3

WORKS

The Galerist, Acylic on canvas, 120x150cm, 2019

The Galerist, Acylic on canvas, 120x150cm, 2019

The blue screen, Acrylic on canvas, 100x100cm, 2019

The blue screen, Acrylic on canvas, 100x100cm, 2019

Twilight comes with dreams, Acrylic on canvas, 125x160cm, 2019

Twilight comes with dreams, Acrylic on canvas, 125x160cm, 2019

Raindrop Prelude, Acrylic on linen, 160x160cm, 2021

Raindrop Prelude, Acrylic on linen, 160x160cm, 2021

Naked leads the blind, Acrylic on canvas, 160x170cm, 2021

Naked leads the blind, Acrylic on canvas, 160x170cm, 2021

Naked Truth, Acrylic on canvas, 150x160cm, 2021

Naked Truth, Acrylic on canvas, 150x160cm, 2021

In the dusk of emerald, Acrylic on canvas, 160x170cm, 2022

In the dusk of emerald, Acrylic on canvas, 160x170cm, 2022

Hide and seek, Acrylic on canvas, 170x65cm, 2022

Hide and seek, Acrylic on canvas, 170x65cm, 2022

Hide and seek II, Acrylic on canvas, 170x65cm, 2022

Hide and seek II, Acrylic on canvas, 170x65cm, 2022

Higher than ground, Acrylic on cancas, 140x150cm, 2022

Higher than ground, Acrylic on cancas, 140x150cm, 2022

Collector, Acrylic on canvas, 120x120cm, 2021

Collector, Acrylic on canvas, 120x120cm, 2021

Adolescent, Acrylic on canvas, 160x170cm, 2022

Adolescent, Acrylic on canvas, 160x170cm, 2022

Hearts and minds, Acrylic on canvas, 150x125cm, 2020

Hearts and minds, Acrylic on canvas, 150x125cm, 2020

Ball in your court, Acrylic on canvas, 150x125cm, 2020

Ball in your court, Acrylic on canvas, 150x125cm, 2020

White oleander, Oil pastel and acrylic on canvas, 155x160cm, 2023

White oleander, Oil pastel and acrylic on canvas, 155x160cm, 2023

Narcissus, Oil pastel and acrylic on canvas, 155x165cm, 2023

Narcissus, Oil pastel and acrylic on canvas, 155x165cm, 2023

Spring fever, Oil pastel and acrylic on canvas, 150x120cm, 2023

Spring fever, Oil pastel and acrylic on canvas, 150x120cm, 2023

INSTALLATION VIEW

INTERVIEW

CREDIT

-작가-

Arnolds Andersons

 

-주최-
햇빛담요재단 Sunblanket Foundation
아트코너H Art Corner H

 

-전시 파트너-
루벤 아트파운데이션

Lewben Art Foundation
Official Sponsorship
주한 라트비아 대사관
Embassy of the Republic of Latvia

in the Republic of Korea
한국메세나협회
Korea Mecenat Association
리더피아 LeaderPIA
삿포로 코리아 Sapporo Korea
르아위 LeAwi
트레볼로지 명동 을지로
Travelodge Myeongdong Euljiro

-아트 디렉터-
최태호 Taeho Choi

 

-큐레이터-
김은영 Eunyoung Kim

 

-글-

최태호 Taeho Choi

-디자인-
강솔 Sol Kang

bottom of page